Co dzieje się z Twoim mózgiem, gdy uczysz się angielskiego?

Co dzieje się z Twoim mózgiem, gdy uczysz się angielskiego?

Co ma wspólnego diagnostyka medyczna z nauką języka angielskiego? Otóż dzięki takim narzędziom, jak ultrasonografia (USG) czy badanie elektrofizjologiczne (EPS) można teraz nie tylko zdiagnozować problemy z sercem czy innymi narządami, ale także zbadać dokładnie, co dzieje się z naszym mózgiem, gdy słuchamy, uczymy się i używamy języków obcych. Co wiec w tej dziedzinie odkryli naukowcy?

  • Twój mózg rośnie, gdy uczysz się języka obcego.

W 2012 roku szwedzcy naukowcy z uniwersytetu w Lund przeprowadzili badania na grupie żołnierzy- rekrutów, ochotników, uczących się intensywnie arabskiego, rosyjskiego i dari przez 3 miesiące. Wyniki porównano z wynikami grupy studentów, którzy również uczyli się intensywnie przez ten sam okres  czasu, ale nie języków obcych a zagadnień medycznych i prawniczych. Cóż się okazało? Mózg osób intensywnie uczących się języka powiększa się w obszarach odpowiedzialnych za pamięć i uczenie się (układ limbiczny, hipokamp). Największy wzrost odnotowuje się u osób, którym nauka języków obcych przychodzi z łatwością.

  • Nigdy nie jest za późno.

Jak widać ze wcześniejszych rozważań, badania USG i EPS wskazują jednoznacznie, że możliwości poznawcze naszego mózgu wzrastają znacząco u osób, które uczą się języków obcych. Osoby dwujęzyczne mają znacznie lepszą pamięć, wyższą kreatywność, i sprawność umysłową, niż te, które znają tylko jeden język. Ponadto bardzo dobrą wiadomością jest wniosek naukowców, że tak naprawdę, to nie ma znaczenia kiedy zaczniemy się uczyć języka obcego i wcale nie musimy zaczynać nauki w dzieciństwie. Wszystkie dobroczynne zmiany w naszym mózgu i tak nastąpią.

  • Dorośli najlepiej uczą się jak… dzieci

Naukowcy z Uniwersytetu Illinois w Chicago, korzystając z badań EPS przebadali 2 grupy uczących się języka, sztucznie stworzonego na potrzeby eksperymentu. Jedna z grup uczona była metodą tradycyjną, poprzez reguły gramatyczne i wyjaśnienia. Druga, jak dzieci uczące się języka ojczystego, uczyła się poprzez „zanurzenie”  Ta druga grupa uzyskała lepsze i trwalsze rezultaty a ich procesy myślowe przebiegały w sposób podobny procesów zaobserwowanych u natywnych użytkowników języka. Jak można tą wiedzę wykorzystać? Oczywiście nie wszyscy mogą i chcą wyemigrować, by tego „zanurzenia” dokonać w sposób naturalny. Na podstawie tych badań edukatorzy mogą jednak opracować programy nauczania oparte o zindywidualizowany kontekst, odpowiednio dobrany dla poszczególnych uczniów językowych. A my sami możemy po prostu czytać, oglądać filmy w wersji oryginalnej i słuchać piosenek.

  • Każdemu według potrzeb

W zależności od tego, jaki jest nasz język ojczysty, inne dźwięki w obcych językach sprawią nam trudność. Wymowa angielskiego „r” jest stosunkowo prosta dla Polaka, ale nie dla Japończyka, który nie odróżnia „r” od „l”. Dzięki badaniom USG i EPS mózgu naukowcy stwierdzili, że osoby różnych narodowości uruchamiają różne obszary mózgu w celu wyprodukowania danego dźwięku. Tak więc Polak czy Brytyjczyk uruchomi 2 obszary, dla „r” i „l” a Japończyk tylko jeden dla obu dźwięków. Tego typu badania mogą wkrótce pozwolić na zastosowanie nowych technologii w nauczaniu języków obcych i rozwiązania takich problemów. Ultrasonograf może być np. wykorzystany do pokazania na ekranie osobom uczącym się języka obcego obrazu ich języka, ust i żuchwy aby zademonstrować w jaki sposób powinniśmy nimi „operować”, aby można było prawidłowo wymówić daną głoskę.

  • Goodbye Alzheimer, goodbye demencjo

No, może niezupełnie na zawsze, ale o ile to nastąpi, to pojawienie się pierwszych objawów można odsunąć w czasie dzięki znajomości języka obcego. Naukowcy z Kanady odkryli bowiem, dwujęzyczne zapadają na te schorzenia znacznie rzadziej a objawy pojawiają się u nich średnio o 4-6 lat później, niż u osób jednojęzycznych.

 

w oparciu o: Science Daily i neuroscience.com

grafika: memory.psych.upenn.edu


globalservice



Komentarze

  1. Jezeli zas chodzi o kobiety, sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, poniewaz wszystko tak naprawde dzieje sie „w srodku”.

Pozostaw odpowiedź Hosting Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *