Czym trudniej, tym lepiej?

Czym trudniej, tym lepiej?

Desirable difficulties, czyli pożądane trudności to bardzo modny ostatnio, choć wcale nienowy, stworzony bowiem około 20 lat temu, termin dydaktyczny. Psychologowie Elisabeth i Robert Bjork z University of California  doszli bowiem do wniosku, że uczenie się, które wymaga wysiłku skutkuje lepszymi efektami niż uczenie się bez wysiłku. Na przykład wielokrotne czytanie tekstu, który chcemy zapamiętać jest znacząco mniej skuteczne, niż inne, aktywne metody przyswajania sobie informacji w nim zawartych.

Śladem tego trendu poszli naukowcy z Melbourne University, którzy wynaleźli czcionkę, która sprawia, że napisany nią tekst zostanie przez nas lepiej i szybciej zapamiętany. Czcionka nazywa się Sans Forgetica 😊.  Jak wygląda? Font sprawia wrażenie, jakby brakowało w nim niektórych elementów. Gdy próbujemy przyswoić sobie jakiś tekst, nasz mózg poszukuje określonych fragmentów liter, by je następnie przyswoić i zinterpretować. Poprzez wyeliminowanie tych fragmentów znacząco zyskujemy na prędkości przyswajania informacji, gdyż nasz mózg i tak z rozpoznawaniem liter sobie radzi. Czcionkę możecie pobrać tutaj.

 

foto: Robert Pastryk


globalservice



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *