Dar koncentracji

Dar koncentracji

Czy wiecie, że coraz trudniej nam się skoncentrować? Zakres czasu, w którym jesteśmy w stanie utrzymać pełną koncentrację spada w zastraszającym tempie, prawdopodobnie „dzięki” współczesnym technologiom cyfrowym, które są oczywiście cudowne i niezastąpione, ale niosą też ze sobą i skutki uboczne. Nieraz pewnie zasiadałeś do pracy umysłowej czy nauki np. języka angielskiego i po krótkiej chwili stwierdzałeś, że po prostu nie potrafisz się skupić. Przyczyny mogły być oczywiście rozmaite, jednak naukowcy twierdzą, ze współczesny człowiek musi po prostu nad swoją zdolnością skupiania uwagi trochę popracować.

Chcę Ci dziś zaproponować kilka krótkich ćwiczeń wspomagających uwagę, których nauczyłam się od innych trenerów. Są one króciutkie, do stosowania doraźnie, w obliczu pilnego wyzwania. Możesz je wykonać przed ważnym zadaniem intelektualnym, przed egzaminem, wykładem, szkoleniem, lekcją języka obcego lub w domowym zaciszu, zanim zabierzesz się do uczenia się słówek.

  • Oddech nieskończoności czyli oddychanie naprzemienne. Praca intelektualna prowadzi do nawykowego skracania oddechu. A płytki oddech osłabia nasze zdolności umysłowe oraz obniża koncentrację. Spróbuj temu zaradzić. Usiądź na krześle, oprzyj się i wyprostuj plecy. Zamknij oczy i lekko przyłóż palec prawej ręki z prawej strony nosa, w okolicy nozdrzy i lekko naciśnij. Zrób długi, głęboki wdech przez lewe nozdrze, licząc do 10. Puść palec i przyłóż go teraz z prawej strony nosa. Zrób powolny wydech przez prawe nozdrze, również licząc do 10. Powtórz z drugą stroną nosa, czyli najpierw zatkaj lewe nozdrze- wdech przez prawe itp. Idealnie byłoby, gdybyś powtórzył całość wiele razy, ale już dwu-, trzykrotne powtórzenie daje efekty. Z początku trudno jest zrobić wdech, a zwłaszcza wydech licząc aż do 10. Nie przejmuj się tym, możesz wdychać i wydychać krócej. Ważne jest, by był do pełen, głęboki oddech. Co to daje? Niweluje stres, który jest wrogiem koncentracji, sprzyja skupieniu a powtarzane około 20 razy pomaga zasnąć.
  • Fascynująca pięść. Chcę Cię namówić do pilnej i drobiazgowej obserwacji własnej … pięści. Usiądź, połóż dłonie na stole, zaciśnij prawą dłoń w pięść, ciągle opierając spód dłoni na stole. Twój kciuk powinien obejmować palce a nie chować się w środku. Skoncentruj spojrzenie i uwagę na pięści a następnie rozprostuj kciuk powoli i uważnie. Cała Twoja uwaga powinna być skupiona na tej czynności, jakby nic poza tym nie istniało. Stopniowo i powoli rozprostowuj po kolei wszystkie palce, aż wyprostujesz wszystkie. Nie zapomnij oddychać J. Następnie po kolei (zacznij od palca, który rozprostowałeś jako ostatni) zginaj po kolei wszystkie palce, kończąc na kciuku. Powtórz to samo dla lewej dłoni. Co to daje? Poprawia zdolność koncentracji na zadaniu, które masz za chwilę wykonać , sprzyja pobudzeniu do pracy obu półkul Twego mózgu. Jeśli masz czas, by powtórzyć to ćwiczenie około pięciu razu, popracujesz nad wzmacnianiem zdolności koncentracji uwagi w ogóle, nie tylko jednorazowo.
  • Leniwa ósemka. Czy wiesz, ze znak „leniwej ósemki” czyli leżącej cyfry 8 jest bardzo ważny dla równowagi naszego mózgu, a więc i dla naszej koncentracji? „Leniwa ósemka” a właściwie ćwiczenia z nią związane wpływają na koordynację ruchowo – wzrokową, naszą pamięć i koncentrację. Ponieważ zajmujemy się dziś krótkimi ćwiczeniami do wykonania przed (lub w trakcie) czekającym nas zadaniem intelektualnym, zaproponuję Ci po prostu rysowanie „leniwej ósemki” ręką w powietrzu, wodząc wzrokiem za dłonią, kciukiem, długopisem lub czymkolwiek innym. „Leniwą ósemkę” rysujemy zawsze w kierunku od środka w lewo, w górę. Środek ósemki musi być na wysokości wzroku, na symetralnej naszego ciała. Możesz rysować ósemki prawą lub lewą ręką lub oburącz. Możesz ją też rysować na papierze, bardziej dyskretnie. Co to daje? Lepiej zapamiętujesz, poprawiasz orientację przestrzenną a jeśli rysujesz ósemki w powietrzu, powinno to dodać Ci energii, jeśli masz niskie ciśnienie lub po prostu jesteś już trochę zmęczony.

Ćwiczenia opisane w dzisiejszym wpisie przeznaczone są do Twojej pracy indywidualnej, tak na „szybko”. Za tydzień podam Ci kilka ćwiczeń na trenowanie koncentracji długoterminowo a za dwa tygodnie opiszę Ci kilka sposobów na poprawienie koncentracji Twojej i innych uczestników na grupowych zajęciach językowych lub w trakcie długiego szkolenia. Piszcie, proszę, czy ćwiczenia sprawdzają się dla Was.

grafika: alexgrzeg.files.wordpress.com


globalservice



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *