Do góry nogami, czyli odwrócony dorosły

Do góry nogami, czyli odwrócony dorosły

Czy słyszeliście o flipped classroom? Metoda odwróconej klasy została opracowana w USA, przez profesorów z Woodland Park High School w 2007 roku. Z powodzeniem stosuje się ją w nauczaniu języków obcych, we wszystkich grupach wiekowych, również, a może zwłaszcza, dorosłych. Badania wskazują, że przyspiesza ona proces uczenia się i zapewnia wyniki egzaminów językowych o około 33% lepsze niż metoda tradycyjna.

Jak wygląda odwrócona klasa? Otóż wszystko sprowadza się do odwrócenia kolejności wprowadzania nowego materiału na zajęciach językowych. W metodzie tradycyjnej to trener prezentuje np. nową strukturę gramatyczną na zajęciach. W odwróconej klasie sprawa wygląda inaczej. Na kilka dni przed szkoleniem językowym lektor nagrywa fragment zajęć lub po prostu przygotowuje stosowne materiały oraz dokładne wskazówki korzystania z nich i zamieszcza je w Internecie. Słuchacze mają za zadanie samodzielnie zapoznać się z tym materiałem przed kolejną lekcją a na zajęciach już w praktyce wykorzystują nową wiedzę w praktyce. Kursanci samodzielnie poznają nowe zagadnienia przed zajęciami, a podczas nich wykorzystują nową wiedzę w praktycznych zadaniach: ćwiczeniach, dyskusji, rozwiązywaniu konkretnych problemów. Rola lektora polega na dostarczaniu słuchaczowi niezbędnych informacji i materiałów a podczas zajęć na umiejętnym egzekwowaniu i porządkowaniu zdobytej samodzielnie wiedzy, odpowiadaniu na pytania, wyjaśnianiu wątpliwości, doprecyzowaniu. Model odwrócony zakłada aktywność ucznia w zdobywaniu i przetwarzaniu wiedzy. Co nam to daje? Przede wszystkim można w spokoju, w domowym zaciszu zgłębiać tajniki gramatyki, mając pełen komfort. Ponadto na zajęciach pozostaje bez porównania więcej czasu na mówienie a o to przecież nam chodzi, prawda? Ponadto metoda ta pozwala lektorowi  lepiej określić problemy pojedynczych uczniów, a tym samym szybko i skutecznie pomagać w ich rozwiązywaniu. Brzmi dobrze? Moim zdaniem zdecydowanie tak, jest to zdecydowanie metoda budująca nie tylko dobre wyniki ale także i motywację dorosłego ucznia.

Spodobał Ci się pomysł? Poproś swojego trenera językowego, niech czasem odwróci Twoją lekcję, jeśli do tej pory jeszcze tego nie zrobił.

 

na podstawie: flippedlearning.org

grafika: pexels


globalservice



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *