Sprytne notatki

Sprytne notatki

Mam wrażenie, że wszyscy nieustannie się szkolimy, takie są wyzwania (i możliwości) współczesności. Oczywiście już wiemy, że robienie notatek pomaga w procesie uczenia się. Kochamy kolorowe markery i wiemy, że mapy myśli pomagają w szybkim zapamiętywaniu. O mapach myśli i kolorach poczytacie tutaj i tutaj.

Dzisiaj jednak chciałam Wam pokazać sposób doskonały dla tradycjonalistów lub osób, które nie bardzo radzą sobie ze sporządzaniem map myśli lub po prostu ich nie lubią. Sporządzając notatki w sposób tradycyjny, również możemy robić to w sposób wspomagający proces szybkiego zapamiętywania.  Napiszę Wam więc o notatkach metodą Cornell.

Jak działa metoda Cornell? Podstawą zapisków są tradycyjne punkty i podpunkty, jednak co odróżnia Cornell od innych metod to 2 marginesy- po lewej stronie i na dole kartki. Według oryginalnego opisu powinny one mieć określoną szerokość. Ten lewy– 2,5 cala, czyli 6, 35 centymetrów. Po prawej stronie powinno nam zostać około 6 cali, czyli 15,24 centymetra na część główną.

Na dole zostawiamy margines o wysokości 2 cali, czyli dokładnie 8,08 centymetra. Podaję oryginalne, dokładne wymiary, ale możesz oczywiście nieco zmienić te proporcje.

Czemu służą poszczególne fragmenty strony? Najszersza część to oczywiście miejsce na notatki. Tutaj w najwygodniejszy dla siebie sposób (punkty, podpunkty, zwięzłe zdania, mini- rysunki) notujemy wszystko, co warte jest zapamiętania z wykładu czy szkolenia. Lewym marginesem zajmujemy się, tuż po lub sukcesywnie w trakcie zajęć, w miarę rozbudowy naszej notatki. Tutaj zapisujemy kluczowe pytania (lub słowa klucze) odnoszące się do informacji, które zapisaliśmy na danej wysokości kartki w kolumnie głównej.

Został nam jeszcze dolny margines – tutaj zapisujemy 2 lub trzy zdania, będące esencją, streszczeniem strony notatek powyżej.

Co czyni ten sposób notowania przyjaznym naszemu mózgowi a więc i pamięci? Przede wszystkim sam fakt, że musisz sformułować pytania w lewej kolumnie powoduje, że tuż po lub jeszcze w trakcie szkolenia musisz skupić się na informacjach na tyle, by je przeanalizować i wyciągnąć wnioski. Stosując zapiski w tej formie, chcąc nie chcąc musimy odpowiedzieć sobie na pytania: dlaczego ten fakt jest istotny? Na jakich przesłankach opiera się ten wniosek? Jak mogę zastosować te informacje? Co już wiedziałem? Co jest istotne? Uruchamiasz więc proces zapamiętywania w najkorzystniejszym momencie, czyli… zanim zaczniesz zapominać, co ma miejsce już po kilku minutach od momentu przyswojenia informacji.

Dolny margines skłania nas do refleksji i wyciągania wniosków a syntetyzowanie to jedna z najbardziej skutecznych mnemotechnik.
Opracowanie notatek przy pomocy tej metody wręcz gwarantuje, że już tuż po szkoleniu będziemy pamiętać więcej i na dłużej, bez konieczności zaglądania do notatek. A jeśli na przykład przygotowujemy się do egzaminu, korzystając z notatek w tej formie bardzo przyspieszamy proces uczenia się. Jak powtarzać korzystając z notatek sporządzonych metodą Cornell? Otóż zakrywamy szeroką kolumnę z notatkami i patrzymy tylko na pytania/słowa kluczowe. Próbujemy na nie odpowiadać po kolei. Jeśli nie pamiętamy odpowiedzi, „podglądamy” w kolumnie głównej. Uczymy się więc aktywnie a nasz mózg uwielbia takie wyzwania. Aktywizuje wszystkie swoje siły, by wyzwaniu sprostać. Spróbujcie proszę i napiszcie, jak Wam się ten sposób spodobał.

Tutaj znajdziecie gotowe wzory notatek w PDF i WORD do pobrania i opis jak zrobić w swoim komputerze własny wzorzec notatki Cornell.

grafika: Keith Dotson


globalservice



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *