Uczeń przez różowe okulary czyli o psychologii pozytywnej w nauczaniu języków obcych- część pierwsza.

Uczeń przez różowe okulary czyli o psychologii pozytywnej w nauczaniu języków obcych- część pierwsza.

Wiosna sprawia, że na wszystko patrzymy z większym optymizmem. Czas więc na moją ostatnią dydaktyczną „miłość’ czyli na psychologię pozytywną. To nurt w psychologii zajmujący się z grubsza mówiąc, podłożem dobrego samopoczucia człowieka. W odróżnieniu od tradycyjnego podejścia skupionego na negatywach i problemach (nerwice, depresja, uzależnienia), psychologia pozytywna skupia się na pozytywach. Historycznie nie jest to nowa myśl, już psychologia humanistyczna (C. Rogers, A. Maslow) wskazywała na potrzebę skoncentrowania się na potrzebach człowieka i jego dobrym samopoczuciu. Zasady psychologii pozytywnej stosuje też coaching pozytywny.

Osobiście bardzo się cieszę, że naukowcy podeszli do tematu ponownie i wszystko bardzo starannie mierzą i ważą w solidnych badaniach naukowych, by udokumentować to, co zdecydowana większość ludzi czuje intuicyjnie: budowanie na tym, co dobre, jest efektywne. Co więc sprawia, że osiągamy poczucie tzw. dobrostanu?

Autor modelu Dobrostan 2.0, Martin Seligman, z amerykańskiego Uniwersytetu w Pensylwanii opisał dobrostan jako sumę 5 elementów, których pierwsze litery angielskich słów dają nazwę PERMA. Tak więc na ludzki dobrostan składają się :

  • Positive emotions = pozytywne emocje (radość, rozbawienie, zainteresowanie, duma, wdzięczność)
  • Engagement= zaangażowanie w to, co robimy
  • Relationships= związki z innymi ludźmi
  • Meaning= poczucie sensu naszych działań, a więc i nauki
  • Achievement= poczucie sukcesu

O te wszystkie elementy może i powinien zadbać i trener językowy na zajęciach z języka obcego. Dlaczego? Bo Twoje szczęście, Drogi Uczniu Językowy jest bardzo pomocne trenerowi. Szczęśliwy uczeń jest znacznie bardziej otwarty i komunikatywny, skłonny podejmować nowe, językowe wyzwania, ma wyższą motywację, szybciej zapamiętuje i ma lepszą koncentrację.

Więcej o nauczycielskiej miłości w kolejnym wpisie. Zapraszam.

na podstawie:

Carr, A. Positive Psychology: The Science of Happiness and Human Strengths, Routledge; 2011

psychologytoday.com

grafika:


globalservice



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *